OLTU KIZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
DÖGEP MAYIS AYI ETKİNLİK RAPORU
EYLEM KONUSU: Tarihî veriler ışığında kültür ve medeniyetimizdeki anlayışın düşünceye, insana, sosyal hayata, eğitime, bilim kurumlarına, şehre, sanata, mimariye, dil ve edebiyata yansımaları.
EYLEM TÜRÜ: Kitap ve makale okuma, iyi örnek paylaşma, müzakere ve değerlendirme.
PAYDAŞLAR:İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
KATILIMCI SAYISI:10
ETKİNLİK ÖZETİ:Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü'nce Hazırlanan Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Gelişim Eylem Planı (DÖGEP) kapsamında Mayıs ayı etkinlik faaliyetleri DKAB öğretmenlerinin katılımı ve Kız Anadolu Lisesi Müdürü İlhami ŞAHİN başkanlığın dan gerçekleştirildi.
DÖGEP Mayıs ayı eylem konusunda medeniyetimizin ve kültürümüzün farklı alanlara yansımalarını incelerken Cemil MERİÇ'in KÜLTÜR VE İRFAN kitabından faydalanılmıştır.
Batı dünyasının tarih anlayışı ilerlemeci olmuştur. Ancakİslam dünyasında ve orta doğuda bu olay yani tarih politikası geneli itibariyle çizgisel ve döngüsel olarak kendini göstermektedir. Bu bilgiyi açacak ve daha da inceleyecek olursak tarih insan hayatını, kültürü, medeniyeti oluşturan etkileyen yegâne unsurdur. Geçmiş zamandan günümüze gelen süreç içerisinde İslam medeniyeti özellikle farklı coğrafyalarda dâhil olmak üzere etki alanını genişletmiş ve yaşamıştır. Kültür ve irfan kavramı üzerinde durulurken kültür kavramının batının içeriğinde yer alan ve Avrupa'nın uydurduğu melun olarak değerlendirilirken İslam medeniyetinde ve etki alanlarında bu kavram yerine maddi ve manevi alanda irfan kavramının kullanıldığı görülmektedir. Doğu kültüründe yer alan irfan seziş ve ilham ile ve hatta ilm-i ledün diyeceğimiz ilme kadar kapsama gösterdiği öngörülmüştür.
İbn-i Haldun'un medeniyet ve etkileri üzerinde müzakereler yapılırken asabiyet teorisinin bu alanda önemine değinilmiştir. Ayrıca batı tarih alanında her ne kadar ilerlemeci olsa da bu maddi alandadır ama manevi alana yönelmemiştir. Çünkü intihar, şiddet vs. batı medeniyetinde yaygındır buda bu alanda geri kalkınmışlığı göstermektedir. Ancak saf İslam medeniyeti kendisinde etki alanının da yer aldığı sahada insanı ruh ve beden diye ayırmaktan ziyade bir düşünüp sanat, mimari, tıp vs. alanlarda bunu ortaya koymuştur ve bu düşüncede karar kılmıştır.
Sonuç itibariyle bu kapsamda yapılan toplantıda Cemil MERİÇ'in KÜLTÜR VE İRFAN kitabından ve İbn-i HALDUN'un ortaya koyduğu teori ve görüşlerden hareketle İslam Medeniyeti ve irfanı insan hayatının her alanında doğanın iç içe oluşundan, bilime, sanata ve mimariye etki etmiştir. Divan edebiyatında dizeler, camilerdeki pencerelerin selamlama ile aynı hizada olması, eğitim de ve eğitime verilen değerde bunu görmek mümkündür.