ERZURUM OLTU İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

2019-2020 DÖGEP KASIM AYI FAALİYETLERİ

2019-2020 DÖGEP KASIM AYI FAALİYETLERİ

OLTU İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ  

DÖGEP KASIM AYI FAALİYET RAPORU

KONU:          Sevgili Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.v.)'in eğitim anlayışı, ilim öğrenmeye ve eğitime verdiği önem ve eğitim-öğretim metotları

FAALİYET:  Uygulama düşünce sunum paylaşıyoruz, makale okuyor ve değerlendiriyoruz 

MAKALE:  Peygamberimizin 42 Eğitim Metodu.  Dr. Murat Kaya, İlmi Araştırmalar Merkezi (İLAM)

İlçemiz DKAB öğretmenleriyle peygamberimizin eğitimdeki metotları okunup değerlendirilmiştir.

-Sevgili Peygamberimiz Hz. Muhammed Mustafa (sav) görevinin eğitimcilik olduğunu "Ben ancak bir muallim yani öğretmen olarak gönderildim" diyerek ifade etmiştir. Hz. Peygamber, sadece getirdiği mesaj ile değil bu mesajı insanlara anlatmak ve öğretmek için kullandığı eğitim yöntemi ile de çağımıza hitap etmekte olduğu,öğretmenler de eğitimin her anında peygamberimizden ( s.a.v) örnek olduğunu bilmeli ve buna yönelik araştırmalar yapmaları, seminerlere, kurslara katılmaları gerektiği ifade edildi.

-Peygamberimiz Hz. Muhammed'in (s.a.v) eğitim ve öğretim yönteminde insanların bireysel farklılıklarına göre hitap etme, uygulayarak, örneklendirerek anlatma, karşılaştırma yapma, neden sonuç ilişkisi kurma, mantıklı düşünme gibi özelliklerinin ön plana çıktığını görmekteyiz. 

- Sevgili peygamberimiz Hz. Muhammed'in (sav) bir eğitimci ve öğretici olarak kullandığı kendine özgü eğitim yöntemini günümüzdeki eğitim sisteminde öne çıkan iki yaklaşıma göre örneklendirmemiz gerekirse;  son yıllarda eğitim alanında yapılan bilimsel ve deneysel araştırmalarda iki yaklaşım dikkati çekmektedir. Bunlardan biri, öğrenmenin nasıl gerçekleştiği konusundaki yapılandırmacı yaklaşım, diğeri ise insan zekâsını yeniden tanımlayan çoklu zekâ yaklaşımıdır. Bu iki yaklaşımın ortak özelliği ise eğitim/öğretimde bireysel farklılıkları ön plana çıkarmalarıdır. Çağımızda eğitim biliminin araştırmaları sonucu ortaya çıkan bu yaklaşımların sevgili peygamberimizin eğitim sitemi ile tam uyuşuyor olması onun ne kadar mükemmel bir öğretmen olduğunu bir kez daha göstermektedir.

-Öğretmeni sevmeyen öğrencinin dersi de sevmediği bilinmektedir. İyi bir eğitimci, kendini sevdirmeyi bilmelidir. Çocuklarla ilgilenmeli, onları sevmeli, güler yüzlü olmalı pozitif düşünmeli, kısaca kendisini mesleğine ve öğrencilerine adamalıdır.

-Hz. Peygamber (s.a.v.) bütün zamanların en güzel ve en etkili hatibidir. O gönüllere giden yolu biliyordu. Bu sebeple kalplerin Sevgilisi oldu. Önce kendini sevdirdi, sonra da konuşmalarında insanları etkileyen, düşündüren bir üslup kullandı. Öğretmenler Sözün söyleniş biçiminin eğitimde önemli ve çok etkili olduğunu bilmeli jest ve mimikleri olabildikçe etkin kullanmalıdır. 

- Yaparak ve yaşayarak öğretmek, söylemeye ve anlatmaya göre daha çok tesir eder. Bu konunun anlaşılıp öğrenilmesinde daha tesirlidir. Örnek almayı daha çabuk sağlar.

-Öğrenciden bir anda her şeyi öğrenip yapmasını istemek doğru değildir. Onun zamana ihtiyacı olduğunu bilmek gerekir.

-Sevgili Peygamberimiz «Müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz. Kolaylaştırınız, zorlaştırmayınız» diyor. Öğretirken itidale ve bıktırmamaya dikkat etmek gerekir.

-Peygamber Efendimize farklı kültürlerden, farklı kabilelerden ve farklı seviyelerde insanlar gelirdi. Allah Resulü (s.a.v), onların anlayacağı dille karakter ve ihtiyaçlarına göre hitap ederdi. Sorularına durumlarına göre cevap verirdi. Her çocuğun özel olduğunu farklı özellik ve yeteneklerinin olduğunun bilincinde olmalı ve bu kabiliyetleri keşfedilmelidir.

-Allah Resulü (s.a.v)'in en önemli eğitim metotlarından biri de, dinleyenlerin dikkatlerini toplamak, bilgiyi kalıcı hâle getirmek için karşılıklı konuşması ve soru sormasıydı.

- Din eğitiminde soyut kavramları öğretebilmek için öğrencilere kendilerinden ve tabiattan akli delillerle örneklendirerek benzetme ve kıyaslama gibi yöntemlerle anlatılmalıdır.

- Sevgili Peygamberimiz bir konuyu anlatırken şekiller çizerek tasvir etmiş ve muhatabın daha etkin düşünebilmesini sağlamıştır.

-Muhatabından verdiği cevabı tekrar etmesini isterdi. Bu yöntem öğrencilere verilen bilginin daha kalıcı olmasını sağlar.

- Muhatabını imtihan eder, doğru cevap verdiğinde takdir ederdi. Öğretmenler de öğrencileri olumlu davranışlarından ve başarılarından ötürü takdir etmeli ve ödüllendirmelidir.

- Allah resulünün bir yöntemi de şaka yoluyla öğretmesidir. Öğrencilere şakanın yalan içermemesi kırıcı olmaması gerektiği anlatılmalı ve kullanılmalıdır.

- Öğrencilerin dikkatini toparlamak bilgiyi ve konuyu perçinleştirmek için önemli konular tekrar edilmelidir.

- Konunun önemini göstermek için oturuş ve duruşu değiştirmek konunun anlaşılmasında önemli bir yöntemdir

-Sözlerin kalıcı olması için omuza ve ele dokunuşlar yapmalıdır.

- Konunun anlaşılması için özlü sözlerden faydalanılmalıdır.

- Nasihat etmek örnek olay hikayelerle anlatım eğitimde kullanılmalıdır.

-Hem teşvik ve sevindirme hem de korkutma ve sakındırma, insan psikolojisinde hayra yönlendirme ve şerden sakındırma hususunda mühim bir tesire sahiptir. 

-Hz. Muhammet (s.a.v) son derece affedici, şefkatli, yumuşak huylu ve müsamahakar olmakla birlikte mühim hataları derhal düzeltme yoluna giderdi. Öğrencilerde görülen olumsuz tavır davranış ve sözler ihmal edilmemeli ve uygun şekilde düzeltilmelidir.

- Kişi değil yapılan olumsuz davranışlar eleştirilmeli ve hatası kusuru olan öğrenciler toplum içinde açığa çıkarılıp rencide edilmemelidir.

 

22-11-2019

Karabekir Mah. Cumhuriyet Blv. 43/1 Hükümet Konağı Kat2 25400 Oltu/ERZURUM - 0442 816 13 91

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.